Warlock: Master of the Arcane 19 oktober 2012 14.30 av majr0z

Warlock är ett spel jag aldrig hört talas om innan. Ett turbaserat strategispel som kan liknas vid brädspel. Sådana finns det gott om, och jag har aldrig riktigt fastnat för den genren. Men Warlock är en frisk fläkt. I min vardag av helt andra sorters spel kan det vara intressant med lite variation.

Innan spelet var installerat på min dator var jag övertygad om att det skulle vara skräp; ”ännu en titel i den stora högen med bortglömda reabacks-skräpspel.” Men, ibland är det bra att ha fel! Warlock är faktiskt ganska bra, om man bortser från några små fel.

Warlock utspelar sig i Ardania, en fiktiv värld befolkad med massor av hemskheter som skelett, troll och kackerlackor… I Ardania är det ”Great Mages” som har makten, och de är inte alla vänner. Innan du startar en match får du välja din ”Great Mage”. Du får anpassa hennes/hans förmågor och bonusar, samt välja vilken ras du vill styra över.

När spelet väl har startat börjar du med en liten stad på en spelplan. Spelplanen är uppbyggd av hexagoner (”hexes”) och kan jämföras med ett ”analogt” brädspel. Denna stad, som är din huvudstad, är ditt rikes mittpunkt. Från staden kan du konstruera byggnader och soldater. Spelet är uppbyggt på många sätt likt ett brädspel. En byggnad tar upp en hexagon på världskartan. Din stad har ett område på ett begränsat antal hexagoner, och dessa utvidgas genom att antingen bygga nya städer och länka ihop dem med huvudstaden, eller genom att sakta men säkert konstruera byggnader nära gränserna och på så sätt expandera. När du ska förflytta dina soldater/byggare så har varje enhet ett antal förflyttningspoäng. Därmed kan en grupp enbart flytta ett begränsat antal hexagoner per runda. Detta antal förändras beroende på terräng och enhetens erfarenhetsnivå. När en enhet har deltagit i tillräckligt mycket strid får du välja uppgraderingar till den, som bland annat kan ge fler förflyttningspoäng.

Striderna utförs genom att du väljer den enheten du vill strida med när den har kommit tillräckligt nära din måltavla (avstånd varierar beroende på typ av soldat). Sedan klickar du helt enkelt på den/dem, och dina soldater attackerar. Om du angriper med närstridssoldater så kommer fienden att slå tillbaka. Attackerar du med exempelvis bågskyttar eller magiker från avstånd kommer de däremot inte att försvara sig.

Självklart är du inte ensam på spelplanen (ja, annars hade väl strider varit omöjliga), utan den befolkas också av ett antal andra ”Great Mages”, vars antal du bestämmer själv. Förutom dessa finns även två neutrala fraktioner. Den ena heter helt enkelt ”Neutral”, och består av diverse olika sorters soldater som inte allierar sig med någon. Den andra är monster-fraktionen, som står för alla de vilddjur och monster som befolkar spelplanen. Detta är något jag uppskattar, då det ger en extra utmaning i början, då andra ”Great Mages” kan vara väldigt passiva (speciellt om man spelar mot datorn).

En sak med spelet som är dåligt är bristen på spellägen. Det finns två stycken: Enspelarläge och flerspelarläge. Jag hade gärna sett att spelet hade ett story-läge, då det lätt blir tråkigt och enformigt att bara köra ”vanligt spel” utan direkta mål. Flerspelarläget, som i skrivande stund befinner sig i beta-fasen, är roligare, men buggigt och svårtillgängligt.

Speltekniskt är Warlock inte speciellt imponerande. Grafiken är okej men erbjuder inte mycket. Visserligen behöver soldaterna och monstren inte vara speciellt detaljerade, men terrängen kunde ha gjorts betydligt snyggare enligt mig. Ljudet är inte heller speciellt välgjort. Soldaternas röster är ganska tråkiga och vissa av dem låter väldigt löjligt (vissa varelser låter som om de kommer från ett 80-tals barnprogram med låg budget), och har endast ett fåtal repliker var, så att man blir snabbt trött och ibland irriterad på dem.

En annan aspekt jag finner både dålig och konstig är det faktum att smådjur ofta är otroligt farliga. Ett gäng små vanliga råttor kan ibland döda 2-3 soldater i en sammandrabbning, vilket känns orealistiskt. Hade de varit smittade med böldpesten hade det varit troligare.

Trots det ganska futtiga innehållet skulle jag ändå inte säga att spelet är snålt, då det har en låg prislapp som mer eller mindre motsvarar mängden innehåll. Jag hade dock fortfarande gärna sett ett story-läge.

Jag vill säga att Warlock är ett bra strategispel som säkerligen tilltalar folk som gillar brädspel och andra turbaserade spel. Men jag hade gärna velat ha med ett story-läge och ett bättre flerspelarläge i spelet.

Max
Karlskrona Gametestersch