Sly Cooper - Thieves in time 17 maj 2013 14.24 av AlexandraAurell


Sly Cooper-serien har sina rötter i Playstation 2, och spelen på den platformen var väl mottagna när det begav sig och utvecklade av Sucker Punch Productions, som senare fortsatte med inFamous. I och med generationsskiftet från PS2 till PS3 tog Sanzaru Games över, och började med att släppa en samling av de Sucker Punch-utvecklade spelen till PS3 i uppdaterad form. Thieves in Time är deras första egna bidrag till serien, och rent krasst konstaterat deras första riktigt intressanta titel de har producerat.



Inte så oväntat med tanke på undertiteln "Thieves in Time" involverar detta spelet en tidsmaskin i sin handling. Någon eller något har fifflat med Sly Coopers släkts historia, vilket är illustrerat för spelaren i öppningscenen genom försvinnande bokstäver ur Slys bok vars författare är hans ättlingar. Cooper och hans gäng reser därför genom tiden för att rädda diverse antropomorfiska tvättbjörnar som också heter Cooper i efternamn, runt om i världen i diverse olika tidsepoker så som feodala Japan, ”vilda västern” USA, och medeltidens England.


Om Thieves i Thieves in Time inte gjorde det självklart så kan vi meddela att man smyger väldigt mycket i det här spelet, och stjäler saker. Majoriteten av tiden spenderas med att ”plattformssmyga” sig igenom nivåerna medan man utför olika uppgifter som för den mesta tiden är pusselbaserade. Det finns andra karaktärer man spelar som än Sly, så som den nördiga sköldpaddan och den biffiga flodhästen, som har en del andra spelmoment än smygande. Flodhästen slåss man mycket med, och sköldpaddan brukar undersöka området för information. Det finns också en rad av minispel som poppar upp ibland som är bra gjorda och är ibland möjliga att spela tillsammans med en vän.



Att spelet är kommer från en trio av PS2-plattformare är något som man verkligen märker så fort man greppar kontrollen. I Thieves in Time är spelkänslan som ett spel från förra generationens konsoler, med en uppdatering av grafik och spelmekanik som fräschar upp konceptet tillräckligt mycket för att ändå inte kännas gammalt. Grafiken påminner väldigt mycket av den estetiken som plattformsspel hade under PS2-eran, men även då så är det något som ingen av oss kan riktig sätta fingret på som gör detta spel till ett PS3-spel.



Ibland kan plattformandet vara frustrerande, och ibland för enkelt, och när det kommer till smygandet är mottot ”stå inte i ljuset” och det blir inte så mycket mer komplext än så. Det är bra att tänka på att den här recensionen är från en grupp med en medelålder på runt 20, och det här spelet passar mycket bättre för en demografi runt hälften av det.


En stor del av tiden så tänkte vi ungefär: ”Det där kan jag se att det är bra, om man är runt tolv.” Det är fortfarande underhållande om man är äldre, men det passar mycket bättre för den yngre publiken. Detta förklarar varför man ofta känner att det mesta är ganska simplistiskt. Det är också värt att nämna att laddningstiderna är ”Nu är det dags för fika”-långa.



I överlag är Sly Cooper: Thieves in Time ett bra spel som följer upp serien på ett värdigt sätt, och kan rekommenderas till alla som uppskattade de förra Sly-spelen eller gillade liknande plattformare till PS2 så som Jak and Daxter och Rachet and Clank.


Testgrupp: Goodgame Åkersberga
Betyg: 8/10