Remember me 04 juli 2013 14.21 av

Remember Me utspelar sig i Paris år 2084, som då kallas för Neo-Paris, en modern och klassisk framtids-aktig stad. Hela spelet handlar om minnen, som folk är beroende av. Det finns företag som säljer s.k. Sensens, manicker som låter dig uppleva minnen från förr, bland annat.


Du spelar som Nilin, en före detta memory hunter i regeringens tjänst, som sedan gått över till errorists, en motståndsrörelse som strider mot regeringen och för lika rättigheter för alla. Samhället 2084 är nämligen långt ifrån jämställt. Medan en del av befolkningen lever i lyx och väfärd i de välutvecklade områdena i staden, så lever en större del i stadens slumområden.


Spelet börjar med att Nilin vaknar upp i fängelset La Bastille, eller Bastiljen på svenska. Hon har blivit fångad av myndigheterna och ska nu få sitt minne raderat och få avtjäna ett straff. Men ödet visar sig vilja annorlunda. Nilin blir kontaktad av en man som vill hjälpa henne att fly. Med ett väl placerat strömavbrott lyckas du fly från fängelset i en kista. Mannen som kontaktade dig visar sig vara "Edge" ledare för errorists. Han var Nilins kompanjon innan hon blev fångad, och vill hjälpa henne att få sitt minne tillbaka.


Spelmässigt är Remember Me en blandning av Uncharted och Batman:Arkham Asylum/City. En stor del av spelet går ut på att klättra, med ett system som fungerar bra. Det kan bli lite krångligt ibland, då Nilin inte riktigt lyder styrspakens rörelser, men överlag funkar klättringen väldigt bra.


Då Nilin är efterlyst innebär det att du kommer få möta en hel del fiender under spelets gång. Dessa kommer du att bekämpa med dina nävar och din sensen, som har några olika förmågor. Stridssystemet bygger på att spelaren konstruerar sina egna combos med "pressens"; olika sorters slag du sätter in. Olika sorters pressens som finns är bl.a. power-, regen- och cooldown-pressens. Power gör extra skada på dina fiender. Regen ger dig hälsa tillbaka när du träffar motståndaren. Cooldown sänker uppladdningstiden för dina "S-pressens", kraftiga attacker som laddas upp genom att man slår eller blir slagen. Jag tycker att detta är ett ganska fiffigt system, men särskilt mycket variation i fajterna blir det inte, då alla combos ser likadana ut, animationsmässigt, oavsett vilka pressens du har.


Nilin har förmågan att "remixa" minnen. Detta innebär att hon kan använda sin Sensen för att komma åt en persons minnen och ändra dem, så att personen kommer ihåg på ett annat
sätt. Detta händer i storyn några gånger, och då ska du hitta delar av minnet som är svaga och kan utnyttjas. Detta är något jag gillar, och, trots att det inte är så mycket man behöver
styra själv, så bidrar det mycket till storyn och är ett kul inslag.


Grafiskt sett är spelet okej, men inte mer. Spelet ser ut som de flesta konsolspel gör nuförtiden. Om man ska jämföra med något, så liknar grafikstilen Assassin's Creed (3). Men designmässigt, där är det något helt annat. Neo-paris är briljant designad och ger verkligen en framtidskänsla som inte verkar för överdriven. Slumområdena känns också rimliga och som att de inte sticker ut för mycket. Nilin ser inte ut som din vanliga kvinnliga spelhjältinna, utan har en egen design, något som uppskattas.


Röstskådespeleriet är också väldigt bra. Det känns kanske lite konstigt att Nilin pratar med brittisk accent då hon är fransk, men det känns som att rösten hör till utseendet. Detsamma gäller med övriga karaktärer.


Kort sagt vill jag säga att jag är positivt överraskad av spelet. Spelmässigt är det ingen revolution, men det är stabilt och håller. Storyn älskar jag dock. Jag gillar sci-fi och sådana här typer av berättelser, och denna passade mig väldigt bra. Rekommenderas till folk som inte söker en jättestor utmaning i spelbarhet, utan mest vill uppleva en bra handling.


Betyg: 8/10
Testgrupp: Karlskrona Gametestersch