Persona 4 Arena 12 juni 2013 11.37 av AlexandraAurell

Sedan allt började med att originalspelet Megami Tensei släpptes 1987 så har dess populära spin-off serie Persona fått sammanlagt 4 delar. Persona 4 Arena är, trots det kanske något vilseledande namnet, alltså det femte efterlängtade kapitlet i serien. En av utvecklarna hade länge velat introducera Persona-serien till gammal klassisk 2D-fighting från 90-talets arkadspel – något som Persona 4 Arena är resultatet av. Utvecklat av Arc System Works under vakande av de klassiska utvecklarna Atlus så har det lagts ned mycket tid på Persona 4 Arena. Men levde spelet upp till förväntningarna och lyckades man impletera 2D-fighting på ett lyckat sätt?


Detta är något som vi i Karlskrona Gametestersch tagit oss an att beskriva, så forsätt läsa och se vad du tycker!


Spelet börjar cirka 2 månader efter händelserna i föregångaren Persona 4 och likt tidigare spel utspelas det i en fiktiv japansk stad kallad Inaba. Huvudsakligen äger dock handlingen rum i ”TV-världen” – en alternativ dimension som förstärker och yttrar folks personlighet och känslor starkare än den vanliga världen.
Protagonisten Yu Narukami - en ung gymnasiestudent - återvänder till landsbygden och Inaba, för att bo hos sin farbror Ryotaro och dennes dotter – Yus kusin - Nanako.


Tillvaron är till en början trevlig, men detta förändras snabbt. Redan första natten efter att han anlänt så dras Yu bokstavligen in i en ny härva av problem, återigen orsakade av den ökända Midnight Channel (något som nämns ganska hastigt och kan kräva spelande av tidigare titlar för att förstå).


Efter att ha sett en udda TV-reklam för en fightingturnerning, som verkar vara driven av hans vän Teddie – en mänsklig björn – så hinner Yus förflutna ikapp honom. Han ringer uppskrämd sina vänner och får reda på att även de har sett reklamen och är lika chockade. Inte nog med detta, för det visar sig att Nanako har dragits in i TV-världen och är fången där. Vännerna bestämmer sig för att möta upp och ta sig tillbaka in i den mystiska dimensionen, för att rädda Nanako och ta reda på vad det hela rör sig om…


Persona 4 Arena är en mix av textdriven dialog med stillbilder och klassiska arkadliknande dueller i 2D. Likt de flesta andra japanska spel så är även detta tecknat i manga-stil och alla cutscenes är anime. Det följer det klassiska upplägget för moderna anime fighters och har ett relativt simpelt kontrollsystem, för att få en mer ”arkad-aktik” känsla för spelaren.


Då vi inte har spelat någon av tidigare titlar, så hade vi svårt att uttrycka oss om detta spel liknar dem. Vi kan dock, efter att ha läst på en del, gissa oss till att detta stämmer – bortsett från den som sagt nya 2D-fightingen.
Framför allt kretsar handlingen runt Yu, som är den huvudsakliga protagonisten, men man kan även spela som hans vänner – alla karaktärer har varsin egen story.


Förutom storyn så är spelet rikt på andra sorters spellägen, bland annat Lesson Mode (för träning), Score Attack Mode (ett svårare fightingläge där spelaren ställs mot samtliga karaktärer i spelet) och Versus Mode (tidsbegränsade dueller man mot man).
Det finns även möjligheter att spela online och testa sina krafter mot andra spelare.


Detta till trots så fann vi ändå spelet något enformigt och i längden ganska tråkigt. Duellerna kändes klumpigt utformade med mindre snygga animationer – det man får med 2D helt enkelt – och storyläget var ganska tamt. Vårat ljumna intresse grundar ju dock självklart i vår brist på erfarenhet av serien. Vi är helt säkra på att det vore betydligt enklare att hänga med om man spelat någon av tidigare delar, då man i princip kastas rätt in i handlingen. En kort resumé dras förvisso, men den räcker på långa vägar inte för att förklara saker och ting för en spelare som inte är en Persona-veteran!


Så kommer vi till grafiken – någonting som vi har både positiva och negativa saker att säga om i det här fallet. Anime-baserade spel - alltså tecknade på japanskt vis – har en tendens att antingen bli älskade eller hatade. För oss som grupp så ligger japanska fightingspel relativt lång ifrån våra vanliga spelvanor. Vi har dock medlemmar som är fans av serier som bland annat Naruto, Bleach, och One Piece, så helt dumma på området är vi inte.


Dock blir vår slutliga bedömning av grafiken ganska negativ. På ett visuellt plan är den snygg och välarbetad, men upplägget med stillbilder och text som poppar upp blir ganska snabbt enformigt och tråkigt att titta på. Samtidigt så skulle vissa säga att detta är genrens charm, så punkten är svår. En av oss upplevde den som ”hoppig” medan en annan blev trött på färgerna.


För att dra ihop den här recensionen så säger vi följande som ett gott råd: Om du funderar på att införskaffa detta spel, så är det helt klart smart att spela någon an tidigare titlar innan. Detta kommer både förklara storyn och introducera genren bättre.


Vi ger Persona 4 Arena 5/10 (med chans till 6 om man har tidigare erfarenhet)!


Testgrupp: Karlskrona Gametestersch