Grid 2 06 september 2013 11.55 av

Usa, Europa, Asien. De tre stora marknaderna för bilracing, hem till en mängd olika tävlingar och racingstilar som entreprenören Mark Callahan vill slå samman i en enda serie: World Series Racing. Men för att uppfylla sin dröm behöver han en förare som både kan locka publik och sponsorer samt har talangen att vinna loppen. Under ett street race i Chicago hittar han ett förare/mekaniker team som imponerar på honom till den milda grad att han satsar hela sin dröm på deras talang, och det är upp till dig som föraren att bevisa att hans satsning var en lönsam sådan.


Men redan här och nu kan vi avslöja att GRID 2 är ett köp som lönar sig då det levererar allt vi kan önska i ett racing spel: en utmärkt fartkänsla och roliga banor. Detta är ingen enformig rundtur på gråa, platta racingbanor, du kommer att susa i över 200 km/h genom städer och natur, uppför Japans branta berg i ena sekunden och utmed Kaliforniens klippiga kuster den andra. Nästan varje bana har något unikt och sevärt över sig, samt en mängd stämningsskapande effekter som löv som blåser över vägen och ljus som speglar sig i bilhuvens krom. Även när man kör som en galning blir man alldeles till sig över detaljerna som visas upp, särskilt i stadsbanorna vars design och arkitektur ständigt imponerar utan att spelets någonsin hackar.


Det finns renodlade racingbanor om man är sugen på det, men en platt horisont och bilar som mest bara ligger i kö i väntan om att få gå upp en placering kan inte riktigt mäta sig mot att susa fram längs en naturskön och detaljerad skog. Spelet levererar en fartkänsla som gör att det riktigt suger i magen när man vrålar fram längs vägarna, och den riktiga världens fysik göra sig icke besvär i ett spel där man kan hantera en s-sväng i 250 km/h genom att bara trycka lite lätt på broms och gasknapp i rätta ögonblicket.


Måste fånga och mecka med alla!


Singleplayer delen går mest ut på att vinna lopp och skaffa tillräckligt många fans för att låsa upp fler lopp, samt skaffa sig ett stort garage med olika bilar i olika klasser (så kallade tiers), ju högre klass desto mer kraftfulla och svårstyrda bilar. Detta skalar på ett naturligt sätt upp spelets svårighetsgrad då alla dina motståndare får tillgång till de bilar du har, även om det snabbt står klart att vissa bilar är klart bättre än andra och att du sällan kommer byta bil i ett tier när du hittat den som fungerar bäst för dig. Även om det tar ett tag för motståndarna att verkligen bjuda på riktigt smart motstånd så kommer du inte att vinna om du inte lär dig hantera dina bilar på rätt sätt, samt lär dig vilka bilsorter som fungerar bäst i vilket sammanhang då det också en mängd olika specialutmaningar.


Vad sägs om lopp längs med banor som förändrar sig under loppets gång så man aldrig kan förutsäga vad som kommer härnäst, eller lopp där man samlar poäng genom att köra om andra bilar? Ju fler bilar desto större bonus, men om du krockar med en bil eller vägg börjar allt räknas om. Speciellt på dessa banor kommer spelets balla tillbakaspolningsfunktion väl till handa, då du med ett enkelt knapptryck kan spola tillbaka tiden drygt femton/tjugo sekunder och rädda din poäng från krockar eller felbedömningar. Ju högre svårighetsgrad, desto mindre tillbakaspolningar i din arsenal.


Det vi kan klaga på här är för det mesta bara detaljer- reprisfunktionens begränsade antal kameravinklar gör dem ganska trista att titta på, och man måste vänta tills ett lopp har börjat innan man kan ändra kontroll och grafikinställningar. Vissa kameravyer är mycket mer effektiva än andra och man kan aldrig se sin bils instrumentbräda, tydligen för att programmerarna ville spara på grafikresurser. Trots duktiga röstskådisar som levererar repliker så gott de kan blir handlingen aldrig något mer än en förklaring till varför du åker i Los Angeles i ett lopp och Paris i ett annat. Och även om du kan ha roligt genom att döpa din förare till löjliga namn som Cliff Excellent är det synd att de namn som röstskådespelarna har spelat in inte inkluderar ett enda kvinnonamn. Så om ett spel är så bra att man bara kan hålla diverse skönhetsfläckar mot det, hur bra blir det inte då om man går ut online?


Ju fler vi är tillsammans, desto tristare vi blir.


Inte så värst bra, tyvärr. För när man har klarat hela singleplayer kampanjen, låst upp alla bilar, lärt sig hantera alla olika bilsorter och speciallopp och blivit världens bästa förare... då måste börja om från början. Inget av det man åstadkommit offline följer med online, vilket är bittert men på ett sätt förståeligt. Det riktigt sorgliga är att gå online och köra flera lopp efter varandra som i stort sett alltid ser ut på samma sätt: en brutal start där alla krockar med alla i en galen kamp för placeringar, och när folk väl har hittat sina platser stannar de där. Efter halva första varvet sker i stort sett bara placeringsförändringar om någon gör ett misstag och krockar in i en vägg, i övrigt stelnar hela loppen till och den som är etta kommer att förbli etta.


Men så klart att den bästa föraren som kommer ut ur starten och inte gör några misstag borde hamna på en hög placering, kanske ni säger. Problemet är att loppets vinnare får mest erfarenhetspoäng och pengar när allt är klart, och alla som kommer efter får mindre och mindre. Pengar och erfarenhetspoäng används för att låsa upp nya bilar och köpa uppgraderingar till dessa bilar, så de som kört bäst kommer att ha ett övertag i ren hårdvara. Men det finns inget sätt att gallra ut de duktiga så att nybörjare bara får tävla mot nybörjare. De som är bäst kommer förbli bäst då det är nästan hopplöst att köra mot någon med en snabbare bil, och att som nykomling konstant bli förintad i startens destruction derby och sedan behöva kämpa för att komma femma och knappt få tillräckligt med pengar för en snäppet bättre växellåda, lopp ut och lopp in, tar död på spellusten snabbare än vilken seriekrock som helst.


Och även om du hamnar på en bra placering tack vare andras misstag eller din egen skicklighet kommer du endast tillgodoräkna dig dessa poäng när den tävling du gick med i är över. Och en tävling kan besto av en enorm mängd lopp som du inte kan kolla i förväg. Att logga in i en tävling sent på kvällen och sedan köra lopp efter lopp tills man tröttnar och loggar ut utan att få en enda krona eller erfarenhetspoäng för de lopp man faktiskt avslutade svider rejält. Samma sak gäller om man blir nedkopplad, även om detta ytterst sällan hände oss då nätkoden verkar fungera väldigt stabilt och utan lagg. Men det hjälper inte mycket när loppen handlar mer om uthålligheten att stå ut med tävling på tävling, än skicklighet.


Inte lätt att gå från radiobilar till Rolls-Royce.
Spelets andra brist är avsaknaden på information. Det finns inget tutorialläge som verkligen lär dig hur man spelar spelet, som lär ut vad en racinglinje är eller hur man får till bra sladdar och tar kurvor på bästa sätt. Spelet verkar ta för givet att du redan är en erfaren bilspelare och kan det mesta, för nykomlingars enda val är att köra några lopp på en träningsbana och lära sig på egen hand så gott de kan. Det går att lära sig spelets system om man bara anstränger sig, men GRID 2 gör verkligen ingenting för att göra livet lättare för den som precis kommit från Mario Kart och vill testa lite nytt. Det är också lite trist att, enstaka inslag åsido, musiken är väldigt anonym. Den höjer pulsen när du är i loppen, men det finns ingen låt som står ut på något sätt eller som skulle vilja få dig att köpa ett soundtrack.


I grund och botten är GRID 2’s största problem tvivlen runt dess livslängd. Singleplayerkampanjen bjuder på en helt underbar upplevelse med snabba bilar, vackra banor och en handling som är enkel, men underhållande nog att åtminstone inte vara irriterande. Kan man ta sig över tröskeln väntar ett spel av hög klass och roliga utmaningar, som till och med ger en möjlighet att köra split screen på en PC!


Men online läget är onödigt krångligt att ta sig in i, och om saker och ting fortsätter som de är kommer det bara bli krångligare. Vi hoppas att detta endast är barnsjukdomar som kommer botas i tid och att vårt entusiastiska betyg kan stå sig även när den sista mållinjen korsats i singeplayer. För även om en bil är snygg och tar kurvor som en dröm, så är den ju inte så kul om den får soppatorsk vid målsnöret.


Testgrupp: Game Scouts
Betyg: 8/10