FIFA 14 01 november 2013 15.38 av AlexandraAurell

Årets upplaga av en av världens mest spelade sport-serier har kommit. Fans av den långvariga franshisen har länge gått och väntat på detta nya tillskott, men frågan är om det håller? Räcker några få nya förändringar och förbättringar, eller har den här generationen av konsoller blivit lidande med tanke på att samma spel ska komma till Playstation 4 och Xbox One?
Vi har testat FIFA 14 och bildat oss en egen uppfattning. Läs vidare och se!


Den här recensionen var för oss i Karlskrona Gametestersch ganska svår att skriva, då ingen i vår grupp är speciellt sportintresserad. Därför kan vår bild av spelet te sig orättvis och kanske felaktig enligt vissa, men vi har gjort det vi kunnat och försökt få fram en objektiv bild av FIFA 14. I och med att ingen av oss spelat något av de tidigare spelen i serien, så kan vi inte göra några jämförelser eller dra några paralleller till tidigare spel.


En sak som slog oss ganska tidigt när vi startat spelet, var hur pass mycket det fanns att göra. Valmöjligheterna på huvudmenyn är stora och ger bland annat chansen till snabba matcher och offline-turneringar, såväl som onlinekupper, rankade tävlingar och matcher mot vänner över Playstation Network.


Förutom de olika typerna av matcher så finns det även en bredd av olika saker att skräddarsy. Du kan till exempel börja med att skapa dina egna spelare - på ett välgjort och ganska detaljerat sätt – för att sedan även designa deras kläder (inklussive skor). Därefter finns möjligheten att sätta ihop ett eget lag och föra detta framåt på seger-stegen i ett såkallat ”Career-mode”.
Detaljrikedomen inkluderar även riktiga existerande kupper, lag, spelare och tränare. Kända ansikten från olika länder kan ses, så som bland annat Zlatan Ibrahhimovic, Lionel Messi, Christiano Ronaldo och Wayne Rooney. Spelarna är realistiskt modelerade och ser ut som sina verkliga motsvarigheter.


FIFA 14 spelas ur både fågelperspektiv (sätt snett ovanifrån för att skapa en överblick) och ur ett ”over-the-shoulder”-perspektiv. Detta kameraläge byts främst in i specifika situationer, så som vid målvaktens utspark, straffar och inkast.
I matcher styr du hela ditt lag och styrningen skiftar mellan spelare till spelare, beroende på var bollen befinner sig. Om bollen till exempel är nära målet, så skiftar fokus och styrning kanske till en av backarna. Detta kan dock bli något irriterande och opraktiskt i längden, då man ibland inte hinner märka vilken spelare man faktiskt styr innan det skiftar igen.


En nyhet i FIFA 14 är fysik-systemet ”Precision Movements”, vilket avsevärt förbättrar realismen och utseendet i hur spelarna rör sig och agerar. Man måste bland annat ha lite tid på sig för att komma upp i snabba hastigheter och spelarna kan bli trötta och inte skjuta skott lika effektivt om de sprungit väldigt mycket dessförinnan. Ett annat exempel på den verkliga fysiken är hur spelare stannar upp och måste ”bromsa in” om de ska vända håll efter att ha sprungit snabbt. Tacklingarna är snygga och karaktärerna faller inte som stela käglor, utan snarare på ett verklighetstroget, överrumplat sätt.


Kommentatorerna känns realistiska och de reagerar på nästan allt som försigår på planen. De kommenterar till exempel vädret, hur bra en målvakt tog ett skott, att en tackling var ful eller vad specifika spelare gör. Detta ger spelet en närvarokänsla som vi inte hade förväntat oss och höjer betyget något, då det faktiskt känns som att det är en livesänd fotbollsmatch man styr och inte ett dött spel med animerade figurer.
För den spelare som inte är så erfaren av varken fotboll eller FIFA-serien (med andra ord oss bland andra) så finns det två hjälpsamma spellägen kallade ”Färdighetsövningar” och ”Träningsplanen”. I dessa kan man finslipa sina färdigheter och bland annat träna på att dribbla förbi hinder, skjuta straffar och att stå i mål.


Rent grafiskt så är tyvärr inte FIFA 14 något att tala om. Våra recensioner kan ju låta negativa på den punkten, men det beror främst på att vi testat spel till Playstation 3. Både Playstation 3 och Xbox 360 har blivit något gamla och deras grafik-prestation är oftast inte speciellt fantastisk. PC-versionen är – troligen – den mest imponerande som går att få tag på i nuläget. Som vi skrev i inledningen, så kommer troligen FIFA 14 se betydligt bättre ut på både Playsation 4 och Xbox One, när dessa versioner anländer.


Man kan liksom med de flesta spel till denna generations konsoller stå ut med grafiken, men det finns saker som inte går att blunda för. EA gör sitt bästa för att dölja publiken, men om den väl kommer i närbild så är det inga animerade fotomodeller vi talar om – snarare plastigt pixlade fyrkanter. Detta kan dock förstås, då man av rent praktiska skäl kanske inte borde lägga ner tid på publiken och att publiken skulle gjort spelet mer krävande om den varit mer detaljerad.


Musiken och ljudet i spelet finns det egentligen inte så mycket att säga om. Vad man anser om musiken beror ju på spelarens musiksmak (vi gillade den inte) och ljudet är inte så essentiellt i det här fallet. Ett plus är att publiken reagerar på det som händer på planen, men ett minus är att de gör det för högt – främst om de överröstar kommentatorerna.


Då vi inte har tidigare erfarenhet eller specifikt intresse för sport-relaterade spel, så ger Karlskrona Gametestersch FIFA 14 7/10 i poäng. Vi tror dock att den som är fotbollsfantast och/eller följare av serien skulle ge det något mer.


Testgrupp: Karlskrona Gametestersch
Betyg: 7/10