Call of Duty: Modern Warfare 3 22 oktober 2012 10.03 av majr0z

Ett nytt år - ett nytt Call of Duty-spel. I år är det dags för del tre i den lika omtyckta som hatade underkategorin Modern Warfare. Modern Warfare 2 var ett spel som hade bra kampanj och samarbetsläge, men multiplayerkomponenten fallerade på grund av fuskare och personer som njöt av att förstöra för andra. Inför utvecklingen av del 3 har skaparna Infinity Ward hjälp av studion Sledgehammer Games, i hopp om att förbättra det som gick fel i förra delen. Har de lyckats? Läs vidare och se.

Jag älskade Call of Duty 4: Modern Warfare. När Modern Warfare 2 släpptes två år senare var jag imponerad av allt som hade med spelet att göra, i synnerhet ”Special Ops”-läget. Men som sagt blev Multiplayerläget snabbt exploaterat och fuskare härjade vilt. Jag var då inte speciellt hoppfull inför del 3, som jag visste skulle komma, och nu har jag testat det. Jag ska beskriva spelets tre olika komponenter ingående, och berätta mina synpunkter. Jag börjar med Enspelarläget.

Enspelarläget tar vid där Modern Warfare 2 slutade. Tredje världskriget har brutit ut efter en listig kupp av Ultranationalisten Makarov. Ryssland har invaderat stora delar av Europa, bland annat England, Frankrike och Tyskland. Efter att ha sett en kort film får spelaren ta kontroll över Sergeant Derek Westbrook, även kallad ”Frost”. New York är halvt söndersprängt och fullt med onda Ryssar som inget hellre vill skjuta dig i småbitar. Du laddar ditt vapen och öppnar eld mot dem.

På annat håll ligger ”Soap” MacTavish på en sjukhusbädd i Indien efter att ha blivit skadad av General Shepherd. Ackompanjerad av Price och Nikolai får man ta kontroll över Yuri, en av Nikolais män. De fyra männen blir genast beskjutna och spelaren får i uppdrag att eskortera ”Soap” till en helikopter.

Man får under Storyns gång ta kontroll över många olika karaktärer, och det hoppas friskt mellan kontinenter. Detta är inget problem, dock. Allt funkar väldigt bra och det ger en bra variation. Man slipper slåss mot samma fiender hela tiden. Själva storyn är dock inte lika bra som den i de två föregångarna, men den är inte dålig heller. Storyn kantas av särskilda ”Plot-Twists” och diverse stora avslöjanden, vilket gör att man inte vill sluta spela förrän man har sett hela historien från alla synvinklar.

Det bästa med Modern Warfare 2 var enligt mig det särskilda. ”Special Ops”-läget, där man kunde samarbeta med en kompis, eller spela själv, och klara ett uppdrag utan att dö. När man klarat dessa fick man 1, 2 eller tre stjärnor, beroende på vilken svårighetsgrad man spelade på. Detta spelläge återvänder i Modern Warfare 3, och det har fått några saftiga uppdateringar. Förutom att det finns fler vanliga uppdrag har det även tillkommit ett nytt spelläge vid namn ”Survival Mode”. Och som namnet antyder så handlar det om att, just det, överleva. Treyarch fick stora framgångar med Zombies-läget i CoD: World at War och CoD: Black Ops, och Infinity Ward vill ju inte vara sämre. I Spelläget ska man slåss mot anstormande fiender i olika rundor. På runda 1 är fienderna oupprustade bönder beväpnade med hagelbrakare modell 1887. Sedan ökar motståndet, och tränade soldater, ibland med C4 fastsatt på kroppen, kommer. Efter det börjar det välla in kraftigt beväpnade soldater och ”Juggernauts”, och detta kantas med helikopteranfall och attackhundar med C4 på kroppen.

Vad kan du ha till din hjälp här då? Jo, förutom att du kan spela med dina vänner så kan du köpa vapen, du kan uppgradera dessa med diverse ”attachments”, du kan kalla in flyganfall och missiler, och du kan till och med hyra in din privata grupp av soldater till din hjälp. Men allt detta kan väl inte vara tillgängligt från början, tänker ni då, kanske? Nej, för i Modern Warfare 3 har Infinity Ward och Sledgehammer Games drämt till med ett Level-system i Special Ops. När man dödar fiender får man erfarenhetspoäng, och genom dessa går man upp i nivå. När man går upp i nivå får man tillgång till bättre vapen och bonusar. Detta Level-system är dock helt separat från den vanliga Multiplayerkomponentens system, dvs. att om jag går upp i nivå i Multiplayer går jag inte upp i nivå i Special Ops, något jag stör mig på. Det finns ju så oerhört många nivåer att gå upp(80st), och sedan finns det 10 Prestige-nivåer, vilket gör det till 800 nivåer att gå upp sammanlagt. Men för övrigt är Special Ops ett riktigt bra läge i spelet, och det jag spenderat mest tid med.

Call of Duty-serien är definitivt mest känd för sitt snabba, intensiva Multiplayer-läge. I och med Call of Duty 4 sattes en ny standard för FPS-spel världen över. Skaparna har förbättrat det mesta som var dåligt med föregångaren Modern Warfare 2, och även lagt till en massa nya, bra saker, men de har även tagit bort en av de bästa nyheterna med Black Ops, nämligen pengasystemet. I Black Ops tjänade spelaren ihop särskilda CoD-Points, som de sedan kunde använda för att låsa upp nya vapen, sikten, ”Perks” och annan utrustning med. Men så ligger det inte till på Modern Warfare 3. Här låser man upp vapen och utrustning genom att gå upp i nivå, och sikten och andra ”attachments” låses upp genom att klara utmaningar, något jag kan tycka är bra, men jag föredrar ändå pengasystemet mer.

En sak till jag skulle vilja påpeka med spelet är Spawnsystemet, som är rätt kasst ibland. Fiender kan spawna (återfödas) precis framför spelaren, eller precis bakom. Det har hänt mig att jag spawnat mitt på en fiende, vilket ger enkla poäng för honom.

För övrigt tycker jag att spelet har uppdaterats bra, på många olika sätt. Det största problemet (förutom fuskare och särskilda glitchare) var de övermäktiga granatkastarna och raketgevären, även kända som ”Noobtube”. Det var extremt lätt att döda någon med granatkastare i förra spel i serien, något skaparna velat ändra på. Dessa har balanserats, vilket är ett stort lyft och något jag uppskattar. Spelläget ”Kill Confirmed” är också ett nytt tillskott, och ett trevligt sådant. Det går också ut på att döda fiendelagets medlemmar, men man får bara hälften så mycket poäng. För att få den återstående hälften måste man plocka upp namnbrickor som fienden släpper i från sig när de dör, vilket gör det mindre lönsamt att ”campa”. Detta är dock, förutom några nya vapen och banor, de enda egentliga förändringarna, och det känns lite fattigt.

Det finns ett antal saker jag stör mig grovt på att skaparna tagit bort från eller lagt till i spelet. Det första introducerades i föregångaren Black Ops. Nämligen förmågan att kasta sig framåt. Jag fattar inte över huvud taget varför detta tagits bort, då det var en av de bästa grejerna med del 7 i serien. Det andra är det speciella. ”Quickscope”. Genom ett lätt tryck på siktknappen dras kikarsiktets hårkors direkt till fienden, och detta är något jag inte tycker om, alls. Enligt mig ska krypskyttegevär användas som långdistansvapen och inte som närstridsvapen. Därför blir jag alltid lika sur när jag blir dödad av någon jeppe som står en meter ifrån mig och ”Quickscopar” mig. Nej, usch för Quickscope!

Grafiskt sett är detta spel exakt likadant som Modern Warfare 2, vilket då var väldigt snyggt, men nu känns grafiken lite...gammal. Med detta menar jag inte att den är ful, men att den kunde gjorts lite bättre. Spelet flyter på, precis som föregående delar i serien, i 60 bildrutor i sekunden. Hur de lyckas få det att flyta så bra på våra föråldrade konsoler utan att dra ner för mycket på den grafiska kvalitén är för mig ett mysterium, men förstås åt det bra hållet.

Kort Sammanfattning:
Bra spel med engagerande story, grymt samarbetsläge och måttligt underhållande flerspelarläge, som dock är rätt fattigt på nyheter. Spelet förpackas då i lite småful grafik, samt att flera saker från föregångaren tagits bort. Spelet rekommenderas till folk som gillar snabba actionspel, som de föregående delarna i Call of Duty-serien.