Ruthless på Gamescom11 oktober 2013 11.53 av

I våras bildade kompisgänget föreningen Ruthless och blev medlemmar i GG. De började tidigt att spåna på möjligheten att åka till Gamescon. Med hårt arbete och lite projektbidrag från Goodgame kunde drömmen bli verklighet. Nedan kan du följa deras vistelse under de händelserika mässdagarna.

Gamescom hölls första gången 2009 i Koelnmesse (Kölns mässa), sedan dess har det kommit att bli en utav världens största spelmässor med över 340,000 besökare varje år. I och med detta har det blivit väldigt populärt bland utvecklare att släppa unik information vid gamescom för sina spelare, allt ifrån release datum till nya spel.

Jonathan ”Britney” Johansson:
”Gamescom har alltid varit en utav årets höjdpunkter för mig gällande ny spelinfo, att själv få uppleva Gamescom tillsammans med vänner är något jag verkligen har drömt om, och här kommer min sammanfattning utav Gamescom 2013.

Vi bodde 20 minuter utanför Köln i en stad vid namnet Leverkusen, några utav er kanske känner igen det från fotbollslag och deras fotbollsstadio BayArena. Det var där vi bodde, Lindner Hotel BayArena, ett hotell som var inbyggt i själva arenan. Något jag kan rekommendera för alla er som planerar på att åka till Gamescom är att ni ska boka tidigt i förväg, efter en dag på mässan är man inte så glad i att åka tåg och gå till hotellet. Men man ska inte klaga, det var otroligt fint och bra hotell (även om Wifi kostade extra pengar :( ). 


 


Gamescon 1

Snacka om rivstart
22 augusti, första dagen för allmänheten på Gamescom, hade vi planerat att vara där i tid. Tanken var att vi skulle ta tåget, men vi insåg ganska snabbt att det var en omöjlighet då jag aldrig sätt så fulla tåg i hela mitt liv. Så taxi fick det bli till Gamescoms Norra entré.

Väl på plats möttes vi utav en otroligt stor folkmassa som väntade tåligt för att bli insläppta till mässan. Det var en fantastisk vy att se entrén med de massiva plakaten för olika spel. Vi var där en halvtimma innan mässan öppnade men ändå var det något fantastiskt mycket folk. Vi kunde se in i lobbyn, där var det ungefär lika mycket folk som det var utanför. Jag blev förvånad över hur bra kösystemet fungerade, man släppte in X antal personer i lobbyn innan mässan öppnade, där var det 10-tal maskiner som läste dina biljetter. Utanför hade man stängt portarna för att kunna kontrollera inflödet av människor, detta gjorde att det var en otroligt stor folkmassa som köade tillsammans utav för samtliga portar för att bli insläppta. När folkmassan väl började röra sig kunde jag se hur alla i lobbyn sprang för att så snabbt som möjligt kunna komma till sitt favorit spel, det såg lite roligt ut med tanke på att hälften tappade balansen samtidigt som dom försökte ta sig förbi personen bredvid sig. Efter bara 45 minuter (en kvart efter mässan öppnade) var vi inne i hall 8. 


Gamern inom mig väcktes till liv när jag såg alla massiva bås, World of Tanks, Wildstar, Nvidia, Roccat, Dragon's Prophet, Merc Elite, LoL, Smite, PlanetSide 2, Payday 2 och massa flera. Jag glädjes utav tanken att detta endast var en utav de 5 hallarna (med utställningar).


Vi började med Wildstar (läs gärna vår andra artikel om Wildstar för mer ingående info samt intervju: http://ruthless.se/index.php?topic=8536.0),ett nytt MMO som förväntas att släppas 2014. Efter att vi hade testat spelet blev Sebastian intervjuad utav ett Wildstar guild vid namn Enigma. Might and Magic Heroes Online var nästa stop, själv har jag inte kört Heroes sedan trean så jag fick mig en positiv överraskning, ett spel som jag verkligen kommer att införskaffa. Det var tänkt att vi skulle testa Battlefield 4 men eftersom kötiden var på 4 timmar så bestämde vi oss för att återkomma och istället bege oss till EA’s del utav hall 6. 


Gamescon 3


The Division av Tom Clancy är ett spel som jag ser fram emot och att besöka deras bås var ett mål för mig, Sebastian samt Joakim. Dom hade ett coolt bås med en så kallad ”infection zone” för att komma in (förutom att stå i kö) var du tvungen att bli skannad. Tyvärr var det utan tvekan årets besvikelse, att stå i kö i två timmar för att se gamla E3 videos med tysk översättare för ingen höjdare. Dessutom gav tablet versionen många frågor om spelets PvP, mer om detta nedanför. Efter besvikelsen och två timmar mindre tid så valde vi att täcka mer mark genom att dela på oss, jag valde att strosa omkring lite och landade tillslut på Saints Rows bås. Jag måste ju tyvärr erkänna att jag faktiskt uppskattar Saints Rows spel, så därför fick det bli 15 minuters köande för att testa det på Xbox One. Samtidigt testade Sebastion Oculus VR (Rift) och Joakim begav sig till Blizzards bås. Vi möttes upp senare för att dra oss tillbaka till hotellet, vi var lite möra efter 9 intensiva timmar på mässan men en otrolig upplevelse.


Miss vid fel entré
Andra dagen gjorde vi det stora misstaget att välja Södra entrén, om jag kan tipsa om något (utöver att aldrig lita på bås som inte visar vad man köar till *host* Dö Division) så är det att man aldrig ska köa för Södra entrén. Vi var där 1 timme och 10 minuter innan mässan öppnade, men ändå var vi inte inne i själva mässan förens 30 minuter efter att mässan hade öppnats, tyvärr innebar det en del omplanering utav dagen då köerna till storspelen är för långa. Därför valde vi att besöka alla småbås vilket var en positiv överraskning. Merc Elite och Dragon’s Prophet testade vi och vi har skrivit våra intryck nedanför. Innan vi drog oss mot hotellet i Leverkusen ringde vi vår rumsgranne på hotellet, en spelutvecklare som hade bjudit in oss i business area där han visade oss Instrument Champ, ett spel som lär dig att spela olika instrument med tävlinginslag. Vi var även på Carbine Studios Wildstar fest senare på kvällen, läs gärna vår artikel om Wildstar för mer info.


Gamescon 2

De små båsen överraskade
Efter två dagar av Gamescom var det ganska solklart att om man ville spela någon utav de större spelen var man tvungen att vara vid Norra entrén tidigt på morgonen för att sedan mer eller mindre springa till spelet man ville testa. Detta var även det vi gjorde, Sebastian och Joakim valde att testa The Elder Scrolls Online, medan jag valde svenska Battlefield 4. Jag och Gerog möttes upp senare för att testa på Tactical Intervention. Större delen utav dagen hade bestått utav att stå i kö, därav bestämde vi oss för att dra oss tillbaka till hotellet.


Sista dagen på Gamescom var kortvarig men produktiv, jag och Sebastian intervjuade Devs från Merc Elite, väldigt trevliga och entusiastiska personer! Vi mötte även på många cosplayers, personligen tycker jag det är roligt att se dom på bild men att få se det på nära håll var otroligt roligt, vilket fantastiskt jobb dom gör med sina kostymer!


Gamescom har verkligen varit en unik upplevelse och jag känner mig priviligierad över att ha fått skriva både åt Ruthless samt Goodgame. Vi har verkligen ett försprång inför nästa år med allt vi har upplevt och lärt oss, det ska även bli spännande att följa Gamescoms utveckling om det blir så att vi åker nästa år (vilket även är målet). Det var ju även några punkter som jag tycker Gamescom kan bli bättre på, en utav dom är att de mesta materialet var på tyska vilket hade varit försåtligt om det var en mindre mässa såsom Gamex där endast tyskar hade varit på. Men detta är trots allt en utav världens största mässor för spel med mängder av internationella journalister. 


Jag vill avsluta med att tacka Goodgame för projektbidraget, Ruthless för all support och Sebastian samt Joakim för en underbar resa!”


Joakim ”Ebanon” Sjölin:
” Jag hade planer att åka till Gamescom redan 2011 för att testa det då kommande MMO:et Star Wars The Old Republic, men av olika skäl blev aldrig den resan av, men Gamescom har legat och grott i mitt bakhuvud enda sen dess då det är något jag verkligen vill uppleva. Två år senare är jag på plats och mina förväntningar var höga. Jag har varit på andra spel- och datamässor tidigare och jag har följt tidigare mässor via webben men verkligheten var mycket större än den bild jag hade målat upp i mitt huvud. Gamescom var inte stort det var gigantiskt. Att navigera denna mässa var faktiskt lite besvärligt, vilka hallar skall man ta först, vart ligger de olika båsen, vart börjar köerna?


Tips till framtida besökare
Något jag verkligen kan rekommendera till framtida besökare är att faktiskt göra lite research: lista vilka spel du vet att du verkligen vill se, ta reda på vilken hall de ligger i och gör därefter upp en plan. Ta med i dina beräkningar att det alltid är längst köer vid de största titlarna (Battlefield, Call of Duty och Elder Scrolls Online var de tre jättarna detta året). Det är extremt svårt att hinna spela alla de stora spelen och det är troligen omöjligt att kunna göra det på samma dag för en vanlig besökare. Försök avverka så mycket i samma mässhall som möjligt, det spar på dina fötter och du hinner snabbare mellan båsen för att få bättre köplats, dvs du kan spela mer och vänta mindre. Jag fick iallafall rätt mycket beslutsångest kring vad jag skulle prova härnäst. Bekväma skor är ett måste. Ta gärna med dig vatten (är riktigt dyrt inne på Gamescom och det är tillåtet att ta med sig egen dricka) och har du en liten tältstol som samlar damm på vinden så ta med den också, det är skönare att sitta i kön än att stå och kön rör sig i etapper. Är du känslig mot extremt höga ljud så ta med öronproppar.


Med allt det sagt så kan jag säga att mycket av det bästa jag fick ut av Gamescom var de oplanerade besöken till de mindre båsen. Merc Elite gick jag till medan jag väntade på att Sebastian skulle bli klar med Dragons Prophet, tror inte jag hade gått ditt annars och tack lov att jag gjorde det, tillsammans med Wildstar så var det nog det bästa båset. Spelets utvecklare var verkligen intresserade av att du provade deras spel, de var extremt hjälpsamma att du kom in i spelet och det ville mer än gärna prata med dig efteråt, ta reda på vad du tyckte om deras spel och om du hade några frågor och synpunkter om spelet.


För att sammanfatta min upplevelve av mässan så skulle jag säga att höjdpunkten var Carbinefesten på fredagkvällen, den stora överaskningen var Merc Elite och mässans besvikelse var The Division(man fick köa i två timmar för gammal skåpmat). Robert Gustafssons imitation av Tony Richardsson kanske inte är bitter men jag är det fortfarande. Skulle jag vilja åka ner till Gamescom igen nästa år: absolut!!!”


Tactical Intervention 
Tactical Intervention är skapat utav Counter-Strike medskaparen Minh Le. Man släppte den första betan 28 maj 2010 i Nordamerika, dock släppte man aldrig en färdig version. OGPlanet köpte upp Tactical Intervention för att senare släppa en färdig version den 28 mars 2013. Efter bara några månader så stängde man dock ner servrarna för spelet då man tyckte att spelarna inte hade det engagemang för spelet som OGPlanet ville ha för att man skulle fortsätta att ge spelet service. Nu har det tyska företaget RNTS tagit upp projektet, det var även deras version av spelet som vi fick testa på Gamescom. Det verkar inte finnas ett release date för spelet just nu, dock kan man få betanyckel via deras facebook sida. Spelet är byggt på en modifierad version utav Sourcemotorn.


Tactical Intervention

Sebastian ”Georg” Malm: 
”Det första som slog mig var hur likt spelet var originalet Counter-Strike. Du har samma lag, samma kläder och spelsättet var för likt för att falla mig i smaken. Då jag inte kör CS ofta eller har gjort det tidigare så märkte jag inte så många saker som skiljde sig åt. Jag tror att om de lyckas få in lite fler spelare som kan se fördelarna jämfört med de stora shooterspelen som redan finns, då kan vi nog se att Tactical intervention överlever lite längre än några månader. Men just nu var jag inte så imponerad av vad de hade att vissa upp.”


Jonathan ”Britney” Johansson:”Första intrycket utav spelet (utan att veta att skaparen var medskaparen utav CS) var att det var otroligt likt Counter-Strike. Detta visade sig inte att vara så konstigt med tanke på att det är Ming Lee’s idé av Counter-Strike 2. Man märkte snabbt att grafiken var från Sourcemotorn vilket jag själv tycker är roligt då jag är ett stort fan utav Sourcemotorn. Jag och Sebastian körde ett typiskt team-deathmatch mod, döda alla i motståndarlaget. Med många olika vapen med olika modifikationer samt en utökad möjlighet att kunna modifiera ditt utseende så är detta helt klart en påbyggnad på CS. Tyvärr var spelet otroligt obalanserat, det tog mig inte många minuter att inse att shotgun var det bästa vapnet i hela spelet. Med 25 kills och 2 deaths ledde jag efter min andra runda då jag kunde skjuta ner alla fiender på ett skott. Det är dock svårt att säga hur det är på andra spelsätt samt banor, de banorna vi spelade var extremt små vilket innebar att shotgun + snabba reflexer innebar ett övertag. Ett roligt inslag i spelet var möjligheten att kunna luta sig, detta gjorde att man kunde luta sig snabbt runt hörnet innan man sprang dit för att utforska om någon väntade på att skjuta dig.


Jag tror spelet har mindre potential då det redan finns så många etablerade FPS spel med detta slags spelsättet. Det fanns även en hel del buggar samt som jag nämnde innan så var vissa vapen alldeles för bra.”


Might and magic Heroes Online
Might & Magic Heroes online (MMHO) är ett nytt free to play browser strategiskt RPG spel. Spelet utveklas av Ubisoft Blue Byte och är just nu i closed beta. Blue byte är nog mest kända för att vara studion bakom Settlers spelen och har även varit med och varit publishersr för de olika Anno spelen. Det är första gången som de utvecklar ett Might & Magic spel och utifrån vad man kan se hittills verkar de göra ett bra jobb. Vi har inget releasedatum just nu.


I nya Might and Magic Heroes online tar spelaren på sig rollen som en av hjältarna från Necropolis eller Haven och får sedan utkämpa strider i en open world, sedd ovanifrån som i tidigare spel. Spelaren färdas runt på sin hjälte och får via quest och strider nya soldater som kommer att kunna användas av spelarens armé. I början är armén begränsad storleksmässigt men när spelaren går upp i levels så ökar mängden soldater och man får tillgång till en större armé. För varje level så får spelaren välja nya förmågor och spells. Levling systemet kommer funka så att hjälten får xp för avklarade quest och när de vinner strider ute i världen.


Battle Haven
Sebastian ”Georg” Malm:

”Jag tycker MMHO verkar vara ett intressant spel i Might & magic franchisen. Att det är free to play är ett stort plus då många kommer vilja spela det med sina vänner men kanske inte har råd. Att det är i browser ser jag inget problem med då det bli enklare att spela då du kan komma åt spelet så länge du har internet. Jag hoppas de kommer släppa flera factions då de för tillfället* bara har två att välja emellan.”


Joakim ”Ebanon” Sjölin:
”Might & Magic Heroes Online snubblade vi mer eller mindre på eftersom de inte hade någon kö, jag har varit ett fan av den spelserien sen det absolut första spelet (det finns sen tidigare sex delar), med den tredje delen som seriens höjdpunkt och den femte delen som lågvattenmärket. Jag skall erkänna att jag inte hade en aning om att detta spelet existerade. Spelet ser lovande ut, men jag fick alldeles för lite speltid för att kunna göra en riktig bedömning, det verkar mer fokusera mer på en enskild hjälte än flera hjältar som i det tidigare spelen. Men det är inte som i Heroes of Might and Magic IV där dina hjältar kunde beträda slagfältet. Jag kommer definitivt börja följa utvecklingen av det här spelet och jag hoppas att kunna komma med i betan i framtiden.”


 


The Elder Scrolls Online
The Elder scrolls online är det senaste spelet i Elder scolls serien och kommer att utspelas 1000 år före Skyrim. Spelet utveckas av ZeniMax online studios som är en helt ny studio skapad just för att utveckla TESO. ZeniMax online studios grundades 2007 och har sedan dess hållt på med utvecklingen av spelet. Studion leds idag utav Matt Firor som bl.a. varit med och utveckat Dark age of Camelot.


I spelet kommer spelaren kunna välja på 3 olika allianser som alla krigar om kontrollen över Tamriel. Dessa tre allianser är The Aldmeri Dominion som består av Altmer, Bosmer och Khajiit, The Daggerfall Covenant som består av Bretons, Redguards och Orcs och till sist The Ebonheart Pact där Nords, Dunmer och Argonians samarbetar. Mer eller mindre hela Tamriel kommer vara spelbart och de olika raserna kommer börja i olika delar utav världen.


Spelet är just nu i utveckling och har ett release datum satt för våren 2014. Spelet kommer att släppas till PC, PS4 och Xbox one.


Sebastian ”Georg” Malm:
”När jag först satte mig ner med TESO så var det första som slog mig att det kändes mer eller mindre som att jag körde Skyrim fast med lite sämre grafik. Efter att kört spelet ca 15 min visade det sig vara sant. De har ändrat lite på kontrollerna och inventory systemet. Men för mig så var det i slutändan Skyrim fast med random folk som dödar dina questmobs.”


Joakim ”Ebanon” Sjölin:
”Kanske en av de mest besökta båsen på mässan, jag och Sebastian skyndade oss dit direkt på lördagen och hade ganska mycket tur för fem minuter senare hade kön tredubblats. Trots det fick vi stå i kö i en och en halvtimma. Väl framme så satte jag mig ner och valde en Nord, jag börjar som en level två karaktär och väljer att sätta min första skillpoäng på att kunna framkalla en liten imp som hjälper mig att slåss. Beger mig ut ur den lilla byn och tittar på kartan. Där uppe i norr finns det en liten ö, jag bestämmer mig att försöka ta mig dit. På vägen snubblar jag över lite vargar som jag ganska enkelt besegrar. Lite närmare kusten springer jag in i ett banditläger och med viss möda besegrar jag två stycken fiender i byns utkant. Den ena banditen har ett brev på sig som visar sig vara en quest, jag får i uppgift att förstöra banditernas proviant.

Jag får problem som magiker att lyckas med mitt uppdrag för det är svårt för mig att slåss med mer än en motståndare åt gången så jag väljer att börja använda två kortsvärd istället och vips så är alla banditerna besegrade. Jag ser andra spelare springa in i byn men vi ignorerar varandra och alla sköter sitt. Det är som att spela Skyrim och de andra spelarna är bara där men påverkar inte min upplevelse positivt eller negativt, de bara är där i periferin. Jag kan därför inte säga om Online upplevelsen gör något för spelet på den lilla speltid jag fick, men som någon som gillar de tidigare Elder Scrolls spelen, så vill jag spela mer.”


 


Battlefield 4
Svenska spelutvecklarna Dice kommer att släppa sitt nästa Battlefield den 29 oktober 2013, och just nu pågår betatestningen för fullt. Battlefield 4 kommer att köras med den nya Frostbite 3 motorn som ser mycket lovande ut. Läs mer om Battlefield 4 här: 


Jonathan ”Britney” Johansson:
Efter att ha suttit 2 timmar i kö väntat på att bli insläppt i det gigantiska båset som Dice hade slagit upp så var det äntligen dags. Vi kom in i en lite mindre biosalong vilket skrämde mig efter att ha upplevt The Divisions otroligt dåliga marknadsföring. Efter 10 minuter lång visning av gamla videos (på tyska dessutom) så var det dock dags att prova spelet på riktigt! Vi testade det nya spelsättet Oblivirate, 16 mot 16. Jag började med att bara spawna med en gång, jag ville se spelet med egna ögon. Vilken upplevelse, ljud, miljö, grafik... Dice har gjort det igen, fast bättre! Det var en sak som jag inte gillade med Frostbite 2, du kunde inte förstöra lite mycket som i Frostbite 1. Detta har dom dock åtgärdat i Frostbite 3, medhandgranaten sprände jag hål i ena väggen för att sedan kunna ta mig snabbare till bomben. Efter att ha sett andra spela innan visste jag var det otroligt mäktiga prickskyttegeväret låg, så jag gav mig upp i radiotornet för att sedan börja slakten. Efter några minuter insåg fienden mitt övertag och började sakta men säkert försöka ta sig upp i tornet. Men då slog ovädret till helt plötsligt (utan att man inte riktigt märkte det), regnet blandat med dålig sikt gjorde att jag kunde ta mig ner utan att motståndarlaget såg mig. Jag fick uppleva hur storslaget Frostbite 3 motorn var igen, mäktigt! Jag inte säga mer än att jag ser fram emot att spela det här spelet, jag tycker att Dice går i rätt riktning med den nya motorn och ser fram emot både Battlefield 4 och alla andra nya spel med Frostbite 3 motorn!”

Gamescon 5

2013-10-14 12:12

Britney

Vi hade otroligt roligt tillsammans och ser fram emot nästa år vare sig vi skriver för Goodgame eller inte :)
Om någon annan ska till Gamescom nästa år, tveka inte då på att skicka iväg ett mail till oss på Info@Ruthless.se !
Tack återigen för stödet!